De bereikbaarheid met het openbaar vervoer is het grootst, daar waar betaalbaar wonen voor mensen met lage inkomens het verst buiten bereik ligt. Dat laat dit kaartje in een enkele oogopslag zien. Je ziet ‘de gele hesjes’ direct op je netvlies: Mensen die ver buiten de voor hen veel te dure stad wonen en voor veel geld elke dag een langdurige reis naar hun werk moeten maken en op de prijs van die reis geen enkele invloed hebben.
Deze signalering van onrecht komt uit de jongste editie van (de nieuwsbrief van) het vakblad OV Magazine.
Citaat: “Het probleem is dat je voor vervoersarmoede allerlei vervoersoplossingen gaat creëren, terwijl slimme ruimtelijke ordening ook een belangrijk aspect is, door te zorgen dat mensen niet ver weg hóeven.”, vertelt Voerknecht.
Volgens Voerknecht is mobiliteitsbeleid nog te veel gericht op de auto. “Ook het PBL-rapport ‘bereikbaarheid voor iedereen’ bevestigt dat. Van de 25 procent van de bevolking met het laagste inkomen kan 60 procent zich helemaal geen auto veroorloven. Daarmee hebben automaatregelen geen zin om bereikbaarheid te verbeteren.
Uit: OV Magazine (zie: https://tinyurl.com/33b3zt5u )
Uitgelichte afbeelding: